The Muzungu, the boda-boda and the matatu


I Kampala finns det två transportsätt om man inte har egna hjul, matatu eller boda bodan. Matatu är en liten taxibuss med lagstadgad plats för 14 personer, men som kan innehålla betydligt fler än så. Boda-bodan är moppe-taxi som är ännu mer dödsföraktande än Matutun. Man är ju dock tvungen att förflytta sig och jag lyckades inte lista ut vad de ropade ut genom dörren på matutun så jag tog en Boda Boda. Både mopparna och bussarna har skyltar med budskap som: God is God eller Jesus Cares. Hänvisningarna till Guds försyn är inte långsökta för i mötet med Kampalas trafik ber man ganska automatiskt för sitt liv och någon Guds försyn- Ännu mer talande är att i de långa trafikstockningarna som uppstår finns det försäljare som säljer det allra nödvändigaste till trafikanterna: en solfjäder, små barnskor och framförallt: the holy bible.
På hemvägen försökte jag igen ta en matatu. Gick till the old taxi park, fattade absolut ingenting av kaoset. Luften är där så tjock av avgaser att den går att tugga. Jag kröp till korset åkte boda-boda hem. På moppens registreringssylt hade föraren lyckats skriva: God’s Judgement, No Appeal

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0