Makerere, marabouts och born-again christians

Universitetet i Kampala ligger en bit utanför staden och är ett stort campus med massor av studenter, lektionssalar med svarta griffeltavlor och överallt de dinousarielikande marabout-fåglarna.

På biblioteket på Makere- universitetet köper man små papperslappar av the library clerk, sen ger man en av lapparna till the library cloakroom, lämnar in sin väska och får en bricka i konstläder med guldbokstäver på i utbyte. Biblioteket är hur stort som helst och helt inrett i mörk mahogny. På en av väggarna hängde en skylt där det stod att de som hade stulit böcker under Idi Amin-tiden nu kunde lämna tillbaka dem utan bestraffning.

Jag hade ett möte med en av professorerna på mass communication-fakulteten. Utanför hennes fönster låg skolans born again-kyrka de gudstjänst, var fullsmockad och gospelsången ekade över hela området.

Professorn parade ihop mig med en av sina studenter som tog mig till lunch, vi åt en buffé för 2500 shilling, men jag har absolut ingen aning vad det var något av det var för något. Hon eskorterade mig sen till en organisation som har en egen radiostation som jag skulle prata med. Det tog 1 timme och fyra matatu-byten. När vi kom fram var hon som jag skulle prata med inte där, så vi fick åka tillbaka igen.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0