Owino Market brinner

I söndags var jag för första gången på den enorma kaosartade Owino Market som ligger mitt inne i centrala Kampala. Det började ösa ner regn och vi fastnade i en av plåtskjulen i en halvtimme medan marken förvandalades till en mindre flod och försäljarna vant och effektivt plockade in sina grejer för att skydda dem.

Inatt brann hela marknaden ner. 25 000 försäljare förlorade i ett slag sina ägodelar och sin inkomstkälla. Slagsmål utbröt när försäljare försökte bryta sig igenom polisspärren för att rädda sina ägodelar. Många hade alla sina pengar undangömda i sitt stånd.

Brandstationen liggen inom synhåll från marknaden ändå tog det en timme för de att komma dit och när de väl var där hade de inte tillräckligt med vatten för att släcka elden. Rykten säger att rädda marknaden inte var prioriterat eftersom staden länge velat riva den och istället bygga ett Shoprite.

Kommentarer
Postat av: Elin

Det här är helt sjukt. Har det brunnit ner, alltihop? Det var ju hur stort som helst och hur bra som helst(jag har en blus från Owino på mig idag, Laura Ashley). Undra vart alla ska ta vägen. RIP Owino.

2009-02-26 @ 09:51:27
Postat av: Sara

Fruktansvärd historia.

2009-02-26 @ 12:04:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0